dank | artikelen | recensies | blogs
nederlands | english
"De cello liet in het openingsstuk horen ook behoorlijk te kunnen beuken, grommen en spacen. In Unraveled, een nieuw werk dat Mayke Nas voor de Biënnale schreef, zitten vier cellisten voor een wit gordijn. Met een knal zetten ze schurende tremolo's in. Dan klinkt opeens een boormachine. Typisch Nas: in veel van haar composities dringen geinige omgevingsgeluiden door. Het zet de toon voor haar nieuwe erebaan als Componist des Vaderlands: Nas staat voor muziek die toegankelijk is, streetwise, speels, maar ook gelaagd."
(Persis Bekkering in de Volkskrant, 24 oktober 2016)


"Nas laat met haar speciaal voor het KCO geschreven Down the Rabbit-Hole horen dat ze zeker wat in haar mars heeft. In ruim tien minuten bouwt ze een boeiend discours op uit veelgetinte rinkels, wonderlijk verzakkende tertsstapelingen. Aan het slot doen de akkoorden denken aan gegiechel, of misschien wel kleine snikjes."
(Frits van der Waa in de Volkskrant, 18 december 2012)


"Zeer geslaagd was ook Down the Rabbit-Hole, het nieuwe opdrachtwerk van Mayke Nas (1972). Evocatieve Alice-muziek in een reeks sterke tableaus, met liggende vioolflageoletten, dopplerende blazers en eruptietjes van percussieve, briljante klank."
(Joep Stapel in de NRC, 17 december 2012)


"Nog hilarischer was Mayke Nas' Douze Mains. Zes keuvelende musici met een schort aan gaan een vleugel te lijf met afwasborstels. De hedendaagse muziekpraktijk verdient vaker zulke avontuurlijke zetjes in de rug."
(Mark van de Voort in het Brabants Dagblad, 9 mei 2011)


"If you are allergic to modern music there is certainly no reason to panic over No reason to panic. This is an intriguing and at many points an exciting piece as well, a madcap excursion that tested the audience ability to adapt and respond—which they do very well here, applause breaking out before the piece is even concluded."
(Steven Ritter, Audiophile Audition, 21 december 2010)


"Filter or flip! is even absurdistisch als prachtig. Bovendien benut Nas uitstekend de mogelijkheden van de Vocalsolisten, die met hun prachtige stemmen het hele spectrum tussen opera, close harmony en avant-gardistisch experiment beheersen."
(Jochem Valkenburg in de NRC, 30 april 2010)


"To Hell! van Mayke Nas schittert in alle geledingen, met van Els als gunnende ziel in het midden."
(Jan van Laar in de Elsevier, 27 maart 2010)


"withorwithout van de Nederlandse componiste Mayke Nas (1972), tien beknopte, volledig verschillende variaties op de tweede Bagatelle van Anton Webern, is een verbluffend, vindingrijk werk. Nas heeft zelfs een “luchtkwartet” gecreëerd; de spelers leggen hun instrumenten neer, maken expressieve gebaren met hun handen en het publiek kan zich de muziek daarbij voorstellen."
(Hannu-Ilari Lampila in de Helsingin Sanomat, 16 november 2009)


"Twelve Hands (Douze Mains), by Mayke Nas, is a mischievous work for a topless piano and six musicians wielding kitchen utensils, bank cards and mallets. Operating table imagery is encouraged by such movement titles as "Doc, it's only a scratch." Imagine a harp with a drum kit transplant, and you've got some idea of the sound."
(Angela Lehman-Rios in Richmond Times-Dispatch, 18 september 2009)


"(...) The works not afraid to admit some humour – Giel Vleggaar's Atomic UFO Saves the Day (Again) and Mayke Nas's jaunty La Belle Chocolatière – fared much better. Remember both names."
(Neil Fisher in the Times, 26 November 2007)


"La Belle Chocolatière by Mayke Nas – who describes herself as “composer, searcher, slow-food cook, Bach fugue player” – was a pizzicato driven four minute whimsical delight."
(Andrew Flynn in the Huddersfield Daily Examiner, 23 November 2007)


"Met kleine gebaren zorgt Mayke Nas in La Chocolatière Brûlée voor een fascinerend spel van beweging en stilstand. Met minimale middelen bereikt Nas een hoge graad van verfijning."
(Michel Khalifa in het Parool, 30 november 2006)


"The Dutch composer Mayke Nas's La Belle Chocolatière was a piquant, scurrying, almost Impressionist daydream. "
(John Parales in the New York Times, 6 juni 2006)